کد خبر: 1215973
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
شواهد و قرائن از قریب‌الوقوع بودن حمله ارتش صهیونیستی به رفح به عنوان آخرین منطقه «امن» تعیین شده در غزه حکایت دارد؛ اقدامی که جهان را نسبت به حمام خون آتی صهیونیست‌ها به واکنش تند واداشته است
جوان آنلاین: شواهد و قرائن از قریب‌الوقوع بودن حمله ارتش صهیونیستی به رفح به عنوان آخرین منطقه «امن» تعیین شده در غزه حکایت دارد؛ اقدامی که جهان را نسبت به حمام خون آتی صهیونیست‌ها به واکنش تند واداشته است. سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی گفته‌اند که یورش به رفح که جان صدهزار نفر را تهدید می‌کند، می‌تواند به نسل‌کشی فلسطینیان منجر شده و راه کمک‌رسانی اندک به این باریکه را مسدود کند. 
 
وضعیت انسانی غزه در پنجمین ماه حملات ارتش اسرائیل هر روز غم‌انگیزتر می‌شود و این روز‌ها خبر حمله ارتش به رفح، جامعه بین‌الملل را به شدت نگران کرده است. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه در این باره اظهار کرد: حمله محتمل به رفح عواقب ویرانگری را به همراه خواهد داشت، چراکه این شهر مرکز کار نهاد‌های بشردوستانه است. طبق گزارش روزنامه العربی‌الجدید، گوترش گفت: «سازوکار‌های هماهنگی که برای حفاظت از ارسال کمک‌های بشردوستانه در غزه استفاده می‌شود، مؤثر نیست.» گوترش همچنین نسبت به توقف اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از عملیات گسترده بشردوستانه در رفح ابراز امیدواری کرد. 
مارتین گریفیتس، دستیار دبیرکل سازمان ملل هم ضمن به صدا درآوردن زنگ خطر با یادآوری تجاوزاتی که ساکنان شهر رفح و بقیه ساکنان نوار غزه با آن روبه‌رو هستند، نسبت به حملات برنامه‌ریزی شده اشغالگران علیه این شهر هشدار داد. به گزارش شبکه المیادین، گریفیتس گفت: «سناریویی که ما مدت‌ها از آن می‌ترسیدیم با سرعتی نگران‌کننده در حال رخ دادن است. بیش از نیمی از جمعیت غزه در رفح تجمع کرده‌اند و به مرگ چشم دوخته‌اند. دسترسی کمی به غذا دارند. نه مراقبت پزشکی، نه جایی برای خوابیدن، نه جای امنی برای رفتن دارند.»
از سوی دیگر، سازمان همکاری اسلامی نیز دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: تجاوز‌های اسرائیل بدون هیچ‌گونه توجه این رژیم به هشدار‌های بین‌المللی درباره فرجام و پیامد‌های هدف قرار دادن رفح که بیش از ۵/۱ میلیون فلسطینی را بدون کمترین امکانات اولیه زندگی در خود جای داده است، ادامه دارد و منجر به شهادت و مجروح شدن صد‌ها فلسطینی از جمله زنان و کودکان شده است. برنامه جهانی غذا نیز اعلام کرد: «ما نسبت به احتمال حمله نظامی گسترده به شهر رفح به شدت احساس نگرانی می‌کنیم. اسرائیل در حالی از حمله نظامی به رفح سخن می‌گوید که بیش از یک میلیون نفر در این منطقه زندگی می‌کنند.»
به گزارش الجزیره، الازهر مصر هم تجاوز‌های رژیم صهیونیستی علیه ساکنان رفح را به شدت محکوم کرد و نسبت به وقوع فاجعه انسانی بی‌سابقه در صورت سکوت در قبال طرح‌های جنایتکارانه و خطرناک یورش به رفح هشدار داد. الازهر بیان کرد: «اگر امروز و نه فردا به فلسطینیان کمک نشود؛ ده‌ها هزار انسان بی‌گناه اعم از زنان و مردان و سالخوردگان و کودکان و جوانان که از آتش تجاوزگری این رژیم گریخته‌اند؛ با یک نسل‌کشی جدید مواجه خواهند شد که به آمار جنایات نسل‌کشی این رژیم ظرف ۷۵ سال گذشته اضافه خواهد شد.» 
رفح در حال حاضر میزبان بیش از نیمی از جمعیت غزه است که بر اثر جنگ آواره شده‌اند و همچنین مسیر اصلی کمک‌های بشردوستانه به این منطقه تحت محاصره است که نیاز مبرمی به این کمک‌ها دارند. از آنجا که شمال غزه به طور گسترده تخریب شده و به دلیل حضور نظامیان اشغالگر برای زندگی مساعد نیست حمله به رفح می‌تواند فاجعه انسانی در این باریکه را تشدید کند. مقامات تل‌آویو مدعی هستند که اسرای صهیونیستی در رفح نگهداری می‌شوند و گردان‌های القسام در این منطقه مخفی شده‌اند تا با این ادعا‌ها جنایت آتی خود علیه فلسطینیان را توجیه کنند. این درحالی است که نیرو‌های حماس در یک مکان تجمع نکرده‌اند و در سراسر غزه حضور دارند که روزانه ضرباتی را به نظامیان دشمن وارد می‌کنند. 
 
 پیشنهاد جدید تل‌آویو برای آتش‌بس
با وجود اینکه قطر و مصر توافق آتش‌بس در غزه را آماده کرده‌اند، اسرائیل قصد دارد برخی بند‌های آن را به نفع خود تغییر دهد. رادیو ارتش اسرائیل روز چهارشنبه به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که تل‌آویو آماده است تعداد روز‌های آتش‌بس را در چارچوب توافق با حماس افزایش دهد، مشروط بر اینکه تعداد اسرای فلسطینی که حماس خواستار آزادی آن‌ها است کاهش یابد. رادیو اسرائیل گزارش داد دستورات بنیامین نتانیاهو به هیئت اسرائیلی فقط گوش دادن در مذاکرات قاهره و عدم طرح هرگونه پیشنهادی بود و اکنون این سؤال مطرح است که آیا تل‌آویو تیمی را برای ادامه مذاکرات به قاهره اعزام خواهد کرد یا خیر. 
حماس خواهان آزادی هزار اسیر در ازای آزادی سری اول اسرای اسرائیلی در غزه است که احتمالاً ۴۵نفر باشند، اما اسرائیل حاضر نیست درباره آزادی این تعداد از اسرای فلسطینی انعطاف به خرج بدهد. وزرای افراطی صهیونیست سعی دارند با شروط جدید که احتمالاً حماس با آن موافقت نخواهد کرد، فلسطینیان را عامل اصلی شکست مذاکرات آتش‌بس معرفی کرده و تشدید حملات خود به غزه را توجیه کنند. مذاکرات چهارجانبه در مصر برای رسیدن به توافق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس از روز سه‌شنبه آغاز شده و قرار است هیئتی از حماس هم به زودی به قاهره سفر کند تا در صورت موافقت طرفین، اجرایی شود ولی هنوز راه زیادی برای رسیدن به توافق وجود دارد، چرا که رهبران حماس به وعده‌های دشمن اعتماد ندارند و گفته‌اند تا توقف کامل جنگ و آتش‌بس فراگیر تن به توافق نخواهند داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار